martes, 19 de agosto de 2014

Fin de Siècle, 1980s-90s | Ralf Marsault & Heino Muller























"The Street and the Road are ‘Theatres of Cruelty’ par excellence. Places where extreme adventures, experiments at the limits, are performed, places of fights, fantasies. And this is where we had a completely irrational thought: The photographer’s kick: Render justice.
History is mostly about power, money, fame, and the people who pursue them. What about those who don’t? They should not be forgotten. The people from the edges usually leave no traces. So we went into the Street and on the Road looking for them, lonesome heroes, women with angelic smiles… We found the people who ‘own’ the Street – and some who happened to be around.
Though it might seem impossible to carry out such a project, we decided to try. To study and watch, leave nothing to chance, nor snapshots. Stage the picture and find a setting in which everyone would be at ease to perform his own part. We wanted the reflected image to be true to the poetry of the original. Simple perhaps, but only at first glance. As strong as silence in a hardcore concert. A picture as beautiful as an Edith Piaf song. 

End of the century? Absolutely. Standing in the middle of the streets, backs to the wall, amidst rubbish and ruins, watching old dreams crumbling. But standing fierce, ready for more. Who knows…"

Ralf Marsault en el catálogo de 'Fin de Siècle':

"La calle es un Teatro de Crueldad por excelencia. Un sitio donde suceden aventuras extremas y experimentos en el límite, lugar de peleas y fantasías. Y es ahí donde se nos ocurrió un pensamiento improbable. El puñetazo del fotógrafo: justicia en la representación.
La Historia se mueve por el poder, el dinero, la fama y la gente que persigue todo eso. ¿Y qué pasa con aquellos a los que no les interesa eso? No debería olvidárseles. La gente que se mueve en los márgenes no suele dejar marca. Así que nos lanzamos a la calle a buscarles, héroes solitarios, mujeres con sonrisas angelicales... Encontramos la gente a la que pertenece la calle - y algunos que deambulaban por ella.
Aunque parecía un proyecto difícil de desarrollar, decidimos intentarlo. Estudiarlos y observar, no dejar nada al azar, ni siquiera las fotos. Modelar la pose y encontrar un escenario en el que todos estuvieramos cómodos para hacer su parte. Queríamos que la imagen fuera lo más fiel posible a la poesía de lo real.  Ingenuo quizás, pero sólo a simple vista. Tan fuerte como el silencio en un concierto hardcore. Una representación tan bella como una canción de Edith Piaf.
¿Y lo de Fin De Siglo? Absolutamente. Parados en medio de las calle, contra la pared, entre basura y escombros, viendo los sueños derrumbarse. Pero parados con determinación, listos para lo que venga. Quién sabe lo que ha de venir..."


[Between Bridges]



EscuchaListen
Michel Houellebecq·'Présence Humaine'